بهاریه ها- بخش چهارم
سنایی
یاد آوری: در بخش چهارم بهاریه ها، شعرهایی منتخب از حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنائی غزنوی ، تقدیم خوانندگان وبلاگ می شود. اشعار آمده، همگی از چاپ سوم دیوان سنائی غزنوی، به تصحیح استاد مدرس رضوی، گزینش شده که از سوی انتشارات کتابخانه سنائی در سال 1362 انتشار یافته است و مطالب آمده میان دو کمان در آخر هر شعر، اشاره به صفحه همان کتاب دارد.
*** *** ***
آراست جهان دار دگرباره جهان را چو خلد برین کرد، زمین را و زمان را
فرمود که تا چرخ یکی دور دگر کرد خورشید بپیمـــــــود مسیــــر دوران را
ایدون که بیاراست مر این پیر خرف را کاید حسد از تازگیش تازه جوان را
هر روز جهان خوشتر از آنست چو هر شب رضوان بگشاید همه درهای جنان را
گویی که هوا غالیه آمیخت به خروار پر کرد از آن غالیهها غالیهدان را
گنجی که به هر کنج نهان بود ز قارون از خاک برآورد مر آن گنج نهان را
لطفاً برای خواندن بقیه شعرها به ادامه مطلب بروید.
یاد آوری: در بخش سوم بهاریه ها، بیست رباعی منتخب از دانشمند و فیلسوف و شاعر بزرگ نشابوری، حکیم عمر خیام تقدیم خوانندگان وبلاگ می شود. رباعیات آمده، همگی از چاپ دوم کتاب رباعیات خیام به تصحیح و تحشیه استادان و شادروان: محمد علی فروغی و دکتر قاسم غنی (به اهتمام ع. جربزه دار) گزینش شده که از سوی انتشارات اساطیر در سال 1373انتشار یافته است و مطالب آمده میان دو کمان در آخر هر رباعی، اشاره به صفحه همان کتاب دارد. 

(آیین نوروز در دوره صفویه)

نوشته ی محمد مهدی حسنی
نوشته ی منوچهر کلانتری *
شادروان پورداود گوید : "آتش افروزی ایرانیان در پیشانی نوروز از آیین دیرین است و همه جشن های باستانی با آتشی که فروغ ایزدی است پیشباز می شود آن چنان که در اوستا آمده، فروردین "جشن نوروز" هنگامی است که فرورهای نیاکان از برای سرکشی بازماندگان از آسمان فرود آیند و ده شبانه روز در خان و مان پیشین خود به سر برند. این ده روز همان آخرین پنج روزاز آخرین ماه سال و پنج روزی است که به سال می افزودند تا سال خورشیدی، درست دارای 365 روز باشد ... شک نیست که افتادن این آتش فروزی به شب آخرین چهارشنبه سال، پس از اسلام است، چه ایرانیان شنبه و آدینه نداشتند و هریک از دوازده ماه نزد آنان بی کم و بیش همان سی روز بود که هر روز آن به نام یکی از ایزدان خوانده می شد. روز چهارشنبه یوم الابارع نزد عرب ها روز شوم و نحسی است. جاحظ در المحاسن و الاضداد آورده : "و الاربعاء یوم ضنک و نحس". شعر منوچهری گویای همین روز تنگی (ضنک) و سختی و شومی است.
این وب دارای مباحث و مقالات فنی حقوقی است. لیکن با توجه به علاقه شخصی، گریزی به موضوعات "ادبی" و "اجتماعی" خواهم زد. چرا و چگونه؟ می توانید اولین یاداشت و نوشته ام در وبلاگ : "سخن نخست" را بخوانید.